Motoros élet az első világháború után
2024.04.19. 21:03, N. László
„Döcögő” volt a motoros élet háború utáni újraindulása. Korszerű technikáról, profi verseny istállókról még nem beszélhetünk. A tuning lehetőségek kimerültek a kipufogó illetve hengerfej felpolírozásában, laposszíjak gyantázásában, hengerek felfúrásában.
Az első 1920 -ban megrendezett nemzetközi motorverseny, a „Sváb-hegyi felfutó” hagyományt teremtett. Több éven keresztül rendszeresen megszervezték. Az indulók három – 500ccm, 1000 ccm, és e feletti - kategóriában versenyeztek.
Az 1922 évi verseny sztárja a Sunbeam motorkerékpár volt. Ezen már első és hátsó fék, valamint gázmarkolat is volt. Ez a márka hozta meg az első nemzetközi magyar sikert 1923-ban. Az első két helyen Delmar Walter és Feledy Pál végzett a félliteres kategóriában.
Az 1920 – 1927 időszak további neves magyar pilótái: Kaszala Károly, Balázs László, Majláth Mihály, Wollfner László, Meray Horváth Lóránd, Urbah László, Zamecsnik Tivadar. Az első női versenyző Landauer Béláné.
A versenyek nagyban hozzájárultak a motorkerékpárok közúton való megjelenéséhez. 1927-ben közel 2000 fut utjainkon. A menő márkák a Puch, Triumph, BSA, AJS, Wanderer, Austro Movette, Sunbeam, DKW.
Megjelentek a hazai márkák is: a Méray, a Mátra kismotor és a Csepel.
A következő cikkben ezekről esik szó