Nemrégiben ismét volt lehetőségünk interjút készíteni Németh Balázzsal és édesapjával, Németh Lászlóval, akik a szezon első viadaláról, illetve a hétvégén megrendezésre kerülő imolai fordulóról beszéltek. Szóba került természetesen az ausztráliai gumiprobléma is, illetve emellett számos egyéb érdekes dolog.
- Tudnál nekünk először az ausztrál tesztről beszélni egy kicsit?
- Németh Balázs: A teszt alapjaiban véve jó volt, csak az időbeosztással voltak problémák. Délelőtt és délután volt kétszer másfél óra edzéslehetőség, amely idő alatt sokat tudtunk menni, csak állítani nem volt elég lehetőségünk. A tavalyi beállítások alapján indultunk el, és már az első etapban megvoltak nagyjából a beállítások. Utána már csak az áttételezésen változtattunk minimálisan, de a futómű beállítása lényegében ugyan az maradt. Mindent összevetve tehát a motor és a beállítások jók voltak, egyből tudtam arra koncentrálni, hogy a pályát minél jobban megtanuljam. Próbáltam a többiekkel is menni, ellesni egy-két kanyart, de azt nem nagyon hagyták. Sajnos a teszten már érezni lehetett, hogy a Pirelli nem számított olyan nagy melegre, hiszen a felvezető kört követően a puhábbik abronccsal maximum három kört lehetett normálisan menni, ugyanis azt követően érezhetően romlott a tapadás. Ezért, ha egy vagy másfél kört vártam valakire, akkor utána már jelentősen romlottak az esélyeim, hogy jó időt menjek. Előfordult, hogy sikerült valaki mögé beállni és a kör elején még jó volt a gumi, viszont a végére már éreztem, hogy a kigyorsításokon nincsen minden rendben.
- A Pirelli egyébként kétfajta keveréket visz mindig ugye?
- Németh Balázs: A teszten kettő kerék volt, a versenyre pedig adtak még egy keményebb verziót. Utóbbit nem igazán használtuk, mert annak alapból nem volt annyi tapadása, amennyi kellett volna.
- A futamra végül is melyiket tettétek föl?
- Németh Balázs: A versenyen is a legpuhábbikat használtuk, annál is inkább, mert a kánikulai hőség a versenynapra mérséklődött. (Jelenleg három A, B és C osztályba sorolják a gumikat. Van kódszámuk is, ami néha változik.) A Pirelli szakembere, a viadal előtt meglátogatja a boxokat, és mindenkitől megkérdezi, hogy mivel megy. Nem mondja meg, hogy a többiek konkrétan mit választottak, de azt igen, hogy a nagy többség mit rak fel. Azt mondta, hogy a mezőny döntő része „A-val” fog menni. Mi is mindenképpen az „A-t” szerettük volna használni, mivel tavaly is egész évben azt használtuk, és gumi miatt egyszer sem veszítettem pozíciót, illetve időt.
- Végül is nagy meleg volt az oka a problémáknak? Mit mondott a Pirelli?
- Németh Balázs: A Pirreli szerint minden rendben volt a gumival, nem mondtak tulajdonképpen semmit. Az ő álláspontjuk szerint a beállítások voltak rosszak, illetve, hogy a kipörgésgátlót rosszul állítottuk be. Ez azonban biztosan nem igaz, mert a telemetrián is látszott, hogy ugyanabban a kanyarban, ugyanolyan gázállásnál a versenyen már a második körben sokkal többet csúszott a gumi, mint szombaton. A második-harmadik körben éreztem a hosszú, nyújtott kanyarokban, hogy megszűnt a tapadás, onnantól pedig folyamatosan csúszott a hátulja, és a kanyarsebességem is csökkent.
- Akkor a határon mentél? Benne volt a pakliban egy bukás?
- Németh Balázs: Igen, amikor még a pontszerző hely környékén mentem, akkor azért próbáltam kicsit forszírozni a dolgot, hátha még versenyben tudok maradni a pontokért, de amikor 17-18. voltam, akkor már nem nagyon erőltettem. A futam végén például előfordult olyan is, hogy kívülről elmentek mellettem. Amikor át kellett tenni a motort az egyik oldaláról a másikra, akkor például teljesen elment a hátulja. Utána megnéztük az összes motoron a gumit, és csak az enyémen látszódott ki a szövet, illetve az egyik PTR-es motoron hiányoztak a gumiból nagyobb darabok. Ha jól emlékszem, akkor Cluzelén és Lowesén volt bemélyedés, és a bal oldaluk elkezdett leszakadni. A Kawasakikon, valamint a Yamahákon valamiért sokkal jobb állapotban voltak.
- Ilyen extrém meleg nem indokolná, hogy az egész mezőny a keményebb gumik felé húzzon?
- Németh Balázs: A Pirelli már egy hónappal, vagy már korábban kiküldte a gumikat. Állítólag hajóval jöttek az abroncsok, és lehet, hogy akkor még nem tudták, hogy ennyire meleg lesz. Egyébként a keményebb keverékű abroncsok tapadása gyengébb volt, és azok sem voltak tartósak. Az egyik első gumival is volt problémánk, hiszen amikor a bokszutcából gurultunk kifelé, már akkor lehetett érezni, hogy rázza az egész motort. Ezzel többen is így voltak. Mentek vele egy kört, aztán lejöttek, hogy rossz a gumi. Ezt a pirellisek is beismerték, és azt mondták, hogyha valaki a versenyen ezzel akar menni, akkor az mindenképpen úgy csinálja, hogy menjen vele egy kört a warm upon, ha jó, akkor vegye le, és utána rakja csak fel a versenyre.
- Németh László: A többiek megúszták egy másodperc körüli időveszteséggel, viszont Balázsnál ez tetemes volt. Azt semmilyen futómű-beállítás nem indokolja, hogy nyolc másodpercet lassuljon valaki, tehát biztos, hogy kikapott egy selejtes garnitúrát. Balázsén kívül nem volt olyan gumiköpeny, ami a szövetbetétig elkopott volna.
- A Pirelli egy az egyben lerázta magáról a felelősséget?
- Németh László: Igen.
- Németh Balázs: A visszaadott problémás gumikat azonban félre rakták. Valószínű kivizsgálják a problémát.
Németh László: Egyértelmű, hogy a gumikkal gond volt, és erről a Pirelli is tudott. A versenytáv lecsökkentése is ezt igazolta. Hogy Balázsnak az átlagnál is rosszabb abroncsok jutottak, az balszerencse.
- Tizenöt kört kellett megtenni. Ugye azt mondtátok, hogyha még egy kört megtesztek vele, akkor eldurran.
- Az enyém biztos, hogy az egész távot nem bírta volna ki.
- Imolában milyen időre számítotok?
- Németh László: Imolában nem lesznek olyan extrém körülmények, mint Ausztráliában. Igy aztán gumi problémára sem számítunk. Közel is van a pálya, így probléma esetén könnyedén korrigálhat a Pirelli.
- Imolával kapcsoltban mit tudnál mondani? Szereted azt a pályát? Nekünk elég ritmustalannak tűnik.
- Németh Balázs: Én tavaly mentem először rajta. Akkor maga a verseny jól sikerült volna, csak egy motorhiba hátráltatott minket, ami miatt nem tudtam végigmenni. A pálya az tetszik, csak szerintem azért nehéz kicsit, mert tényleg mindenhol ívekkel tarkított, nem nagyon van előzési pont, mindegyik féktáv kanyarban van, ezért elég nehéz előzési helyeket találni. A pályán lehet lendületesen menni, csak előzni nehéz szerintem.
- A Hondának van valami előnye vagy hátránya a többiekkel szemben Imolában?
- Németh Balázs: Tavaly volt pár olyan pálya, ahol az én motoromon jobban bírták a gumik, mint mondjuk a Kawasakikon. Úgy emlékszem, hogy Imola nem ilyen.
- Már most megvannak az elképzeléseitek a beállításokat illetően, vagy majd csak ott fogtok belekezdeni a munkába, csütörtökön, pénteken?
- Németh Balázs: Túl nagyokat nem szoktunk változtatni pályáról pályára.
- Akkor van egy alap és akkor azt igazítjátok mindig versenyhelyszínhez?
- Németh Balázs: Elindulunk az előző futam beállításaival, és a telemetria, illetve az én visszajelzéseim alapján finomítunk a beállításokon.
Írta: Tóth Márton István & Forgó Ariel János