MOTORREVÜ 2012/2
2012.01.29. 13:50

PORTRÉ: NÉMETH BALÁZS
Németh Balázsról írtunk már pár éve. Akkor azt állítottuk, hogy a magyar motorsport egyik reménysége: hatéves kora óta motorozik és hatéves kora óta versenyzik. Élete első megmérettetésén – egy tehetség kutató Fétis Kupa versenyen - utolsó helyről indulva magabiztosan nyerte a futamot, a jóval rutinosabb harmadik helyezettnek egy teljes kört adva.
Ezek után nem volt megállás, Balázs csak nyert és nyert. Három évvel később a Magyar Köztársaság Ifjúsági bajnokságában három kategória bajnoki címét birtokolta, 50-es motorjával a 80-as félautomata géposztályban is győzelmet aratott.
A következő években a Magyar Köztársaság Gyorsasági Utánpótlás Bajnokságának összetett első helyezését is begyűjtötte. A sikersorozat egészen addig töretlenül folytatódott, amíg Balázs ki nem nőtte az 50-es, 80-as motorokat. A 125-ös géposztályba való fellépést a család kassza már képtelen volt megfelelően finanszírozni. Addig is robogózott és szupermotózott az ifjú tehetség. De ha már szupermotózott, akkor azért itt is begyűjtött egy junior és egy felnőtt bajnoki ezüstöt Open kategóriában.
És jött a csoda: Talmácsi István segítségével Balázs 2005-ben az utánpótlás 50-ből egy hatszázas szuperstock motoron (!) és a magyar felnőtt bajnokságban találta magát. Az eredmények itt sem várattak magukra. Első felnőtt versenyén a harmadik helyezést szerezte meg, a szezonzáró futamon azonban már a dobogó legmagasabb fokára állhatott fel. Mindezt gyorsan megfejelte még egy 200 Mérföldes Nemzetközi Endurance futamgyőzelemmel is.
2006-ban a Magyar Suzuki Zrt. és a King Road márkakereskedés támogatásának köszönhetően Balázs villámgyorsan továbblépett, immáron egy GSX-R1000-re! Éves mérlege: Nemzetközi 200 Mérföldes Endurancon első hely, GSX-R Kupa összetett második hely, Magyar Köztársaság Kupa Open kategória összetett második hely, Alpok-Adria 1000 SST kategória nemzetközi összetett negyedik hely. 2006-ban legeredményesebb versenynapján három kategória aranyérme lógott a nyakában.
2006-os cikkünket azzal fejeztük be, hogy Balázs előtt két lehetőség áll: SST 1000 Világkupán való részvétel, vagy GSX-R Európa Kupa.
És akkor most lássuk, hogyan folytatódott a történet.
- Történelmet írtunk azzal, hogy a Superbike Világbajnokságon megjelent egy magyar csapat. A teljes 2007-es szezonban a Full Gas Motorsport Egyesület csapatában a Superstock 1000 Világkupán vettem részt. Három futamon újoncként pontszerző voltam, négy világbajnoki pontot szereztem, és a csapat lehetőségeinek tükrében ez egyértelműen sikernek számított. Hozzá kell tenni, hogy nem rendelkeztünk még pályaismerettel és nem voltak beállítási adataink sem.
Sajnos 2008-ban a csapat nem tudta folytatni a versenysorozatot, Balázs azonban eredményei alapján fél szezonos lehetőséget kapott a Factory Racingtől a Supersport 600-ban, ahol általában a középmezőnyben végzett.
2009 volt a nagy csoda éve. Balázs lehetőséget kapott, hogy a Balatonring Teamben Talmácsi megüresedett helyére bekerüljön a MotoGP 250-es kategóriájában. Annak ellenére, hogy egyáltalán nem rendelkezett kétütemű tapasztalatokkal, tíz futamon tizenegy világbajnoki pontot szerzett. Mint utóbb kiderült, Balázs nem Talma motorját kapta, hiszen az egy másik ASPAR csapathoz került. Ez a gyakorlat általános érvényű elvet követett, mely szerint újonc nem kaphat teljes gyári támogatottságú technikát a MotoGp világában.
- Eleinte nagyon fura volt, hogy azokkal megyek, akiket addig csak a tv-ben láttam. A kétütemű motortól is tartottam kicsit, de az egész, hangulat, a depo élet a nagynevű ellenfelek közelségese fantasztikus élmény volt.
Balázs első MotGP szereplésére Mugelloban, az egyik legnehezebbnek, legbonyolultabbnak tartott pályán került sor. A nagy feladat: megfutni a limitet. Balázs az edzéseken tíz másodpercet javult. A szerelőkkel való viszony is jól alakult. Hamar megkedvelték a kötelességtudó, szerény sihedert. Egy ízben próbára tették tűrőképességét. Közvetlenül a verseny előtt leszakadt az eső, így az összes addigi beállítási adat használhatatlan lett. A szerelők azzal fogadták Balázst a rajtrácson, hogy nincs esőgumi, slickkel kell kimennie a versenyre. Balázs egykedvűen vállat vont és azt mondta: - Jól van.
A szerelők természetesen csak vicceltek, és az újonc tizenhatodik helyen végzett élete első MotGP futamán. Ilyen eredményt még Talmács Gábornak sem sikerült elérnie.
A MAMS Németh Balázst eredményei alapján 2009-ben az év sportolója címmel tüntette ki.
A folytatás már nem sikerült ilyen rózsásra, Balázs sorsa 2010-ben összekötődött a Balatonringével, így a teljesen évet kihagyni kényszerült.
2011ben ismét rámosolygott a szerencse, a Team Hungary Toth tagjaként részt vehetett a Supersport világbajnokságon, ahol egy futam kivételével minden alkalommal rajthoz tudott állni. Sajnos pont a „hazai” pálya, Brno maradt ki, pedig Balázs ezt ismeri a legjobban, emberi számítás szerint itt kellett volna a legjobban szerepelnie. Az éves mérlege így is rendkívül imponáló lett: 7. helyezés Silverstone-ban, 42 vb pont, összetett 15. helyezés.
A MAMS Németh Balázst eredményei alapján 2011-ben ismét az év sportolója címmel tüntette ki.
A folytatásról édesapja és menedzsere nyilatkozott:
- A következő évet ugyanúgy képeljük el, mint a 2011-et. A Team Toth-tal való kapcsolat nagyon jó és korrekt, sőt, még azon is túl mutat. Azt tudni kell, hogy ebben a sportágban a versenyző lehetőségei meglehetősen szoros kapcsolatban állnak a rendelkezésére álló pénzzel, vagyis a szponzorokkal. Nekünk technikailag is előbbre kell lépnünk. Balázs tavaly kipörgésgátló nélkül versenyzett, holott az ellenfelei már mind rendelkeznek vele. A pontosabb beállításokhoz telemetriával kell felszerelnünk a motort. A folytatás feltétele, hogy a szponzorpénzek befolyjanak a csapathoz. Balázs mellé egy profi menedzsert szeretnénk szerződtetni. Eddig jobbára én láttam el ezeket a feladatokat egyéb elfoglaltságom mellett, de ez egész embert követel. Egy szülőt eleve nem vesznek komolyan a támogatók. Ezért is fontos, hogy profi menedzser álljon egy versenyző mellett.
A Team Tothban vannak tartalékok, fejlődőképes a csapat. Látszik, hogy egy kis fejlesztéssel stabilan ott motorozhatnak az első tízben, és egy-egy dobogós helyezés is bejöhet.
A „MotoGP vagy Superbike Világbajnokság” kérdéssel kapcsolatban pedig egyértelmű, hogy nő az érdeklődés SBK VB felé. Sokkal olcsóbb kategóriája, jobb a médiája, az események követhetők az Eurosporton, ez a szponzorok felé is jó. Ezzel együtt meglehetősen nagy az átjárhatóság a két verseny sorozat között. Ha itt a jó eredményeket érünk el, igény esetén vissza lehet térni a MotoGP-be .
|