MOTORREVÜ_BLOG
2012.01.28. 22:12

Egyre közelebb kerülünk a 2012-es világbajnokság kezdetéhez. A Superbike vb már februárban indul. 2011-hez képest a legnagyobb változás a MotoGP-ben lesz. Kivonulnak a kétüteműek, és bemutatkoznak a CRT motorok.
A valenciai Motogp futam lezárt egy korszakot. A gyorsasági motorsport legrangosabb sorozatán 2011-ben Valenciában utoljára gurultak fel a rajtrácsra kétütemű motorok. A MotoGP 125 helyét a Moto 3 kategória veszi át. Egy hatvanhárom évet élt nagyszerű kategóriától búcsúzunk. Itt láttuk a legádázabb küzdelmeket. Fiatal, veszélyt nem ismerő pilóták feszültek egymásnak. A viszonylag kisebb technikai különbségek miatt szinte mindig öldöklő küzdelem után ünnepelhettük a győztest. Sokszor az utolsó kanyarvétel döntött. 6-12 fős bolyokban körönként többször írták át a sorrendet. Reméljük a versenyek e fajta varázsa, a Moto 3-ban is megmarad, mint ahogy a Moto 2 is pozitív változásokat hozott a verseny izgalmakat tekintve.
A FIM égisze alatt 1945. július 3-án Bernben rendeztek először 125-ös futamot. Ezt az olasz Nello Pagani nyerte egy Mondial nyergében. A tíz fős mezőnyt kizárólag olaszok alkották. Ahogy ezt a futamot, úgy az egész 63 évet az olasz dominancia jellemezte, amit időnként a spanyolok tudtak megtörni. Jelképes jelentéssel bír, hogy az utolsó bajnok a spanyol Terol lett. Büszke vagyok rá, hogy világbajnoki címét azoknak a szerelőknek a segítségével érte el, akik nekem szereltek a 2009-ben a Balatonring csapatában.

A nemzetek versenye a következők szerint alakult: 24 vb címet szerzett Olaszország, 15-öt Spanyolország. Őket Nagybritania, Japán, Svájc követi négy győzelemmel, majd a franciák, svédek, újzélandiak jönnek két trófeával. Rajtuk kívül egy-egy magyar, osztrák és ausztrál versenyző büszkélkedhet világbajnoki címmel.
A márkák versenyét kezdetben a Honda uralta. 164 futamgyőzelmet arattak ezekkel a motorokkal. Az utolsó 10 évben azonban az Aprilia letaszította a Hondát a trónról. A Valenciában nyerő Vinales a 151-ik győzelmet szerezte meg az olasz gyár számára.
A kategória búcsúzik, de „tanulói” továbbra is velünk maradnak. A fiatalabbakat a világversenyek különböző kategóriáiban versenyzőként láthatjuk, a 80-as évek nagy öregjeit pedig –mint például Martinezt, Gresinit –csapat főnökként, Crivillet, Uncinit, Capirossit különböző bizottságok tagjaként.
Szakmai berkekben egyöntetű az a vélemény, hogy motoros iskola a kétüteműekkel kezdődik. Ez a kategória tanít meg a legfontosabbakra: lendületből, ideális íveken motorozni, gyakori sebességváltással tartani az optimális motor fordulatszámot. Aki ezt kihagyja, sokkal rögösebb úton jut el a „motoros akadémia tudományos fokozatáig”, mert a négyüteműek rugalmasabb teljesítmény görbéje, nagy nyomatéka segít elfedni a vezetési hibákat. Az „alsó tagozat” a MotoGP-n tehát megszűnik, az a nemzeti és egyéb bajnokságokra tevődik át. Kezdő motorosok számára a kétüteműekkel való motorozás kötelező lecke marad.
|