MOTO 2
Németh László 2008.12.22. 17:57
A FIM kb. 2 hete nyilvánosságra hozta a Moto 2 kategóriára vonatkozó műszaki feltételeket.
Jól nyomon követhető a rendezők szándéka. A nagy szellemi és anyagi forrásokkal rendelkező csapatok fejlesztési tevékenységének terepe a Motogp kategóriára szorul vissza. A 250 ccm-t váltó négyütemű 600-asok széria közeli motorok lesznek. A szabályozó elektrónikát egységesítik, és a szövetség bocsátja a csapatok rendelkezésére. Az ECU vezérlés maximális összege 650 EUR lehet. A szabályzat csak hagyományos szelepvezérlést és hagyományos anyagok beépítését engedi. Szabványosítják az injektorokat és pillangó szelepeket. A motoron végrehajtható fejlesztések gyakorlatilag a vázra és futóműre korlátozódnak. A versenyzők egy verseny hétvégén egy motorkerékpárt és két tartalék blokkot használhatnak. Az erőforrásra a verseny leintését követő 60 percen belül bárki vételi ajánlatot jelenthet be. Az adás- vételnek ezt követően 1 órán belül meg kell történnie. Nincsenek tehát titkok! Nem tudjuk hogyan hat egy ilyen rendelkezés a nagy istállók fejlesztési kedvére, de a kis csapatok lemaradása ezzel mindenképp csökkenthető.
Az új kategória gépeit már 2009-ben a spanyol bajnokságban tesztelni fogják. 2010-ben az IRTA osztott motor parkkal tervezi kiírni a világbajnokságot, ösztönözve ezzel a csapatok minél előbbi megjelenését az új szabályok szerint épített motorokkal. Ezeken a versenyen szerzett tapasztalatok alapján tökéletesedhetnek a műszaki feltételek.
Párhuzamosan szemtanúi lehetünk majd egy frissülési folyamatnak is. A hagyományos 125-250-motogp ranglétra második fokán teljes értékű harcosként jelennek meg a SBK világbajnokság superstock 600, superstock 1000 illetve supersport 600 kategóriáiban kiválóan szereplő fiatal tehetségek.
Összegezve elmondhatjuk: a törekvések döntő többsége láthatóan a kiegyenlítettebb esélyeket, az élesebb harcot, a pilóták kvalitásainak kiemelését és az olcsóbb, gazdaságosabb versenyzési lehetőség megteremtését szolgálják. A nem motoros nagyhatalmak számára ezek örvendetes változások. A végső döntést természetesen itt is a „nagy ágyúk” érdekei fogják befolyásolni, de számukra is fontos lehet a gazdaságosság, és versenyzői bázis kiszélesedése.
Kíváncsian várjuk a fejleményeket!
|