Hírek : SUPERSTOCK VILÁGKUPA 2007 |
SUPERSTOCK VILÁGKUPA 2007
Németh László 2007.12.03. 12:07
A magny cours-i futammal véget ért a 2007-es superbike világbajnokság. Eljött az értékelés, a szerencsésebbek részére az ünneplés ideje.
A magyar gyorsasági motorsport a legeredményesebb évét zárta. Több történelemi súlyú esemény történt. Talmácsi Gábor világbajnoki címe mellett ilyen az első magyar csapat, a Full Gas Racing Team megjelenése a superbike világbajnokság versenysorozatán, a superstock 1000 világkupában két fiatal tehetséggel: Németh Balázzsal és Kispataki Viktorral.
Ez volt a superbike vb legnépesebb, több szakember véleménye szerint a legizgalmasabb kategóriája. A motorokban feszülő 200 lóerő önmagában is tekintélyt kölcsönöz, de igazán a sok „kamikadze” típusú versenyző, és a korlátozott gumiválasztási lehetőség tette drámaivá ezt a géposztályt. Míg a SBK motorokra 19, a supersportra 11 garnitúra gumi várt és a pilóták tetszőleges keveréket választhattak, addig a stock ezresek négy garnitúra SC 2-es gumit kaptak a hat pályára lépéshez. Kevés olyan verseny volt, ahol éppen ez a keverék lett volna az ideális. Végsőkig kiélezett volt a harc, az utolsó fordulóban is több helycsere történt. Gyakran lengett a piros zászló, mindig népes volt a bukás miatt kiesettek listája.
Színes volt a paletta a 2007-ben rajthoz álló motorok tekintetében. Nevezéskor a 38-as mezőnyt 11 Yamaha, 9 Suzuki, 7 Ducati, 6 MV Agusta és 5 Honda alkotta. A szabadkártyásokkal bővített mezőnyben egyértelművé vált a Yamaha dominancia: 22-en választották ezt a márkát.
Mind a csapatok, mind a versenyzők nemzetiségét tekintve nyomasztó volt az olasz fölény. Egynél több csapatot csak a hollandok (2), belgák (4), és az olaszok (14) neveztek. A versenyzők nemzetiségét tekintve a következő volt a megoszlás: olasz 18, francia, angol 7-7, holland 6, német, belga 4-4, dél-afrikai 3, magyar, szlovén, spanyol, cseh, ausztrál 2-2, amerikai, osztrák, svájci, észt, lengyel 1-1. Az 1999-ig visszanyúló statisztikák szerint a legeredményesebb márka a Suzuki. 31 győzelmet szereztek ezek a gépek, 95-ször állhatott suzukis pilóta dobogóra. A további sorrend: Yamaha (25,75) Ducati (6,15), Honda (5,15) Aprilia (4,8) MV Agusta (2,10) Kawasaki (2,6) 2007-ban Canepa diadalmaskodott egy Ducati nyergében. Az első 10-ben 4 Yamaha, 3 Suzuki, 2 Ducati és 1 MV Agusta; a versenyzők nemzetiségét tekintve 6 olasz, 2-2 belga és ausztrál végzett.
Csapatunk szereplése minden elismerést megérdemel. Versenyzőink minden pályán letették névjegyüket. Elmélyedve a statisztikákban, a szakemberek számára is találunk meglepő adatokat. Az edzés eredményeket is figyelembe véve, tíz pályára lépés során volt a legnagyobb versenyzőink top speedje, Balázs 12 alkalommal ért be „pontszerző” helyen, és a legjobb köridővel rendelkező versenyzők listájára is felkerült a neve. Brno után Vallelungából is pontot hozott és a többi versenyen is karnyújtásnyira volt a pontszerző helyezéstől. Egyértelműen kimutathatók a fejlődés jegyei. Minden helyszínen az első edzésekhez képest köridőben 2-4 mp-et javultak, a rajtpozícióhoz képest átlagosan 8-9 hellyel végeztek előbbre pilótáink. A győztes köridejétől a 3 mp-es lemaradás 2 mp alá zsugorodott a szezon végére.
Az újoncként szerzett négy pont nagy sikerként kezelendő, ha figyelembe vesszük, a következő tényeket. Egyedül a mi versenyzőink mentek 2006-os típusú motorral. Az idei eredményeket összehasonlítva a 2006-os köridőkkel, a mezőny 1-2 mp-et gyorsult, melyben jelentős szerepet játszott az új technika. Balázs 2007-es körideivel minden pályán pontszerző, Brnoban dobogós lehetett volna tavaly.
A legnagyobb problémát a pályaismeret hiánya okozta. Egyedül a brnoi pályán fordultak meg fiaink korábban, nem véletlen, hogy itt érték el legjobb eredményüket. Nevezésünk elfogadásáról a csapat későn kapott visszajelzést, így időzavarba kerültünk. A szezon előtti tesztek elmaradtak, így a pályák ismeretlenek voltak számunkra. A kategória szűkös verseny előtti edzés lehetősége nem tette lehetővé a beállítási adatok gyűjtését, a beállítások finomítását. Nem versenyezhettünk a technikai felvértezettség területén sem a gyári támogatottakkal.
Van tehát okunk a bizakodásra. Új technikával, profi futóművel illetve a teszt lehetőségeket kihasználva reális cél az első tízben való szereplés, de egy dobós hely megszerzése sem teljesen az álmok kategóriája.
Jövőre ugyanebben a versenysorozatban szerepel csapatunk. Versenyzőink és minden csapat tag megpróbálnak a magas elvárásoknak eleget tenni, meghálálva ezzel a Full Gas Motorsport Egyesület és a szponzorok bizalmát és támogatását, mely lehetővé teszi, hogy a csoda tovább éljen. Így 2008-ban is a világ egyik legrangosabb rendezvényén a superbike világbajnokság versenyein izgulhatunk, szoríthatunk tehetséges versenyzőinkért , akik lehetőséget kapnak arra, hogy eredményeikkel hozzájáruljanak a magyar motorsport sikereihez.
|