- Szia Balázs! Az elmúlt versenyek nyilván nem úgy sikerültek, ahogyan te azt úgy elképzelted, hiszen Assenben, Monzában és Doningtonban sem tudtál célba érni. Hogyan élted meg ezeket a futamokat? Pláne, hogy Hollandiában és Olaszországban is szépen elkezdtél felzárkózni.
Valóban nem így képzeltem el a 2012-es szezon rajtját. Az imolai hetedik helyezés után kudarcként éltem meg Assent és Monzát is. A doningtoni három fekete zászlót ellenségeimnek sem kívánom. Minden problémám az elhasználódott blokkokra vezethető vissza. Assenben és Monzában vizes pályán versenyeztünk, ami valamennyire elmossa a nagy teljesítmény különbségeket, de a száraz edzéseken elért 19. illetve 28. rajt pozícióval nagy hátrányba kerültem ellenfeleimmel szemben. Csak forszírozott tempó és több kockázat vállalásával volt esélyem elfogadható eredmény elérésére. Valóban látványos volt a felzárkózásom. A rajtkockámhoz képest Assenben 14, Monzában 21 hellyel jártam előbbre, mikor kicsúsztam. A vizes futam mindig kockázatosabb, és általában nem segít a túlzott óvatosság. Fontosabb, hogy ilyenkor a versenyző a saját tempójában motorozzon. Első esetben egy vízátfolyás, a másodikban az aszfaltra felhordott szennyeződés okozta vesztemet. Bosszantó, hogy így történt, mert ha célba értem volna a bukás előtt megszerzett ötödik illetve hetedik pozícióban, összetettben a hatodik helyre ugrottam volna előre.
- Igaz ugyan, hogy az említett futamok során buktál, azonban biztos vagyok benne, hogy akadnak azért pozitív dolgok/tapasztalatok is ezekkel a versenyhétvégékkel kapcsolatban.
Értékes tapasztalatokat szereztem. Tavaly az egész szezon során nem volt egyetlen vizes futamunk sem. Kiderült, hogy vizes pályán is versenyképes lehetek. Monzában a mezőny utolsó harmadában motorozva azonos időket futottam az élen haladókkal, sőt volt gyorsabb köröm is. A vizes futómű beállításra vonatkozóan is okosabbak lettünk. Szerelőmmel,Végh Janával és Bán Róberttel, valamint telemetriás mérnökömmel, Simone Tosoval alaposan kielemeztük mindkét futamot. Janától, aki maga is kiváló versenyző volt, sok hasznos, megfontolandó tanácsot kaptam.
- Úgy tudjuk, hogy a te motorblokkjaidat is immáron az a dán tuningos (Jansberg) készíti fel, aki Iminek. Miként jutottál arra a döntésre, hogy te is az ő szolgálatait vedd igénybe?
Ez nem az én döntésem volt. Eddig sem a rendelkezésre álló blokkok elosztására, sem a tuning műhely kiválasztására nem volt ráhatásom, ez a csapatfőnök kompetenciája volt. Én kéréseket fogalmazok meg, és a szponzor hátteremmel igyekszem megteremteni a megvalósítás feltételeit. A blokk probléma gyökerét én nem a tuningműhely választásban, hanem a blokkok kiinduló állapotában és a felújítás mértékében látom.
- Bizonyára Misanoban lényegesen jobban szeretnél szerepelni, mint az elmúlt három futamon. Hogyan viszonyulsz a san-marinoi ringhez?
Érdekes, technikás pályának tartom. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a külső körülményeknek köszönhetően egy kicsit mindig a saját elvárásaimat alulmúlva szerepeltem itt. Tavaly ez volt az egyetlen pálya, ahol célba értem, de nem sikerült pontot szereznem. Remélem az átok most megtörik.
- Az elmúlt időszakot kihasználva a csapat az összes motorblokkja fel lett újítva. Ez mennyiben befolyásolja majd a teljesítményedet? Tudod már, hogy az erőforrásokkal hogyan fogsz gazdálkodni az év hátralévő részében, illetve a misanoi nagydíjon? Csak a futamokra tesztek majd be új blokkot, vagy esetleg már a második időmérő előtt megejtitek a cserét?
A kérdés költői, nekem ugyanis nincsenek régi blokkjaim pillanatnyilag. Mindegyik használhatatlanná vált. A csapat által Misanora felújíttatott blokkoktól lényegesen nagyobb motorteljesítményt remélek. A Bódis Edelstahl - Technik Kft. segítségének köszönhetően megújult a sérült kipufogó rendszerem is, ami újabb néhány lóerő többletet jelenthet. Ezek a körülmények fel kell hogy dobják az én teljesítményemet is. Szerelőimmel a helyszínen mindent megteszünk ennek érdekében. Az év hátralévő részében nagyon racionálisan kell gazdálkodni a rendelkezésemre álló plombákkal. A megnyugtató megoldást a blokkok élettartam növelését eredményező fejlesztés, beavatkozás jelentheti.
- Imi említette, hogy Misanot követően valószínűleg az Aragón pályán fogtok tesztelni. Mit gondolsz, az eddigi tapasztalatok alapján min kellene javítani a motoron? Mit fogtok ott kipróbálni?
Ahogy korábban említettem, a blokk teljesítményének és élettartamának növelése lenne a legfontosabb. Szeretném a futóművemet Öhlinsre, a telemetriámat egy korszerűbbre cserélni. Ez mind fejlesztés és műhelymunka. Az aragoni teszten való részvétel elsősorban alaposabb pályaismeret megszerzése, és beállítási adatok gyűjtése szempontjából lesz fontos és hasznos. Sokat profitálhatunk belőle, mert közvetlen a verseny előtti héten lesz.
- Lassan a feléhez érkezik az idei bajnokság. Mik az elképzeléseid céljaid a hátralévő futamokat illetően, valamint talán még kicsit korai a kérdés, de a jövő éven már gondolkozol?
Év elején 50 világbajnoki pont megszerzését tűztem ki célként, és ki mertem mondani az álom kategóriába tartozó dobogó elérését is. Most is ezek a célok lebegnek előttem. Jövőre is a Racing Team Toth csapata és a supersport-600 világbajnokság a legreálisabb forgatókönyv számomra. De sokkal több vb pontot szeretnék gyűjteni, mint ahogy azt 2012-re óvatosan megfogalmaztam, és nem egy szerencsés körülmények között megszerzett dobogós helyről, hanem stabil, dobogó közeli eredményekről álmodom.
- A doningtoni és a misanoi nagydíjak között egy hónap szünet volt, amely során biztos volt időd kipihenni magad. Tulajdonképpen mivel telt számodra ez az időszak? Leginkább a tanulmányokkal kellett foglalkozni?
Viszonylag gyorsan feldolgoztam az előző futamok kudarc élményét. Ebben sokat segített az, hogy Tóth Imre csapatfőnöktől komoly ígéretet kaptam a problémák kiküszöbölésére. Pihenésre egyébként egyáltalán nem volt, és egy darabig nem is lesz időm. A szakdolgozatomat közvetlen Donington előtt sikerült leadnom. Júniusban kell megvédenem, és letenni az alapképzés záróvizsgáit. Szeretném tovább folytatni tanulmányaimat. Master képzésre jelentkeztem, így júniusban még két felvételi vizsga is vár rám. Jó lenne egy hónappal öregebbnek lenni!
- A rövid „nyári” szünet során mennyire volt időt és lehetőséged itthon motorra ülni?
Egy alkalommal volt módom motorozni a Hungaroringen Végh Jana jóvoltából. Segítettem egy CBR 600-as motor tesztelésében, és felülhettem Jana több mint 200 lóerős superbikejára is. Nagy élmény volt.
- Június 12-én, vagyis jövő hét kedden van a 24. születésnapod. Tudod már, hogy hogyan ünnepled? Családi körben, vagy esetleg egy „több fordulós” eseményről beszélünk? Gondolok itt arra, hogy külön a családdal, barátokkal, csapatoddal…
Megleptél a kérdéssel. Több fordulósra tervezem, de szerény keretek között, az előbb említett kötelezettségeim miatt. Egyébként pont ezen a napon felvételizek a Műszaki Egyetemen.
- Kissé más téma: Mi a véleményed Casey Stoner bejelentéséről, miszerint év végén visszavonul?
Meglepetésként ért a bejelentés ténye, de valószínű Stoner alaposan végig gondolta. Ha valóban kialudt a tűz, és elveszített minden motivációt – mindegy, hogy mi miatt -- akkor helyesen döntött. Nyilatkozatai egyébként jól rávilágítanak a motorsportban uralkodó anomáliákra.
- Végezetül: Nemrégiben betegséggel küszködtél. Sikerült már teljesen meggyógyulnod?
Nem volt komoly probléma. Az esős futamokon kicsit megfáztam. Enyhe allergiámtól eltekintve köszönöm jól vagyok.