Németh Balázs

NÉMETH BALÁZS


"ÉV SPORTOLÓJA"  2009, 2011
"Újbuda kiváló sportolója" 2014
Az év legeredményesebb motorversenyzője 2014
 

 
Menü
 
Motor
 
Levelezés
 
Partner
 
link
 
Datum
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Látogatók
Indulás: 2005-09-19
 
Pontos idő
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
versenyzők
 
G-mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hirlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Forum
 
Pályák
 
Keres-kínál
 
Tesztmotor
 
tár
Tartalom
 
Hírek
Hírek : Fejlesztés vagy korlátozás? – A MotoGP technikai újításai és a Dorna szabályozási dilemmái

Fejlesztés vagy korlátozás? – A MotoGP technikai újításai és a Dorna szabályozási dilemmái

Németh László  2025.05.21. 20:26

A technikai sportokban töretlen a fejlődés. Ezzel szemben állandósult az is, hogy a Dorna a biztonság és a fenntarthatóság leple alatt beavatkozik ebbe a folyamatba.
Számomra az disszonáns, hogy a különböző istállók között kialakult nagy különbségeket gyakran nem a lemaradók felzárkózásának ösztönzésével, hanem a fejlesztésekkel megszerzett előnyök megnyirbálásával próbálják elérni.


A MotoGP hosszú évtizedek óta a technikai innováció és a versenysport határterülete. A prototípus kategória lényege épp az lenne, hogy a legmerészebb mérnöki elképzelések mérkőzzenek meg egymással, rátermett pilóták közreműködésével.

Az utóbbi években azonban egyre élesebb a kérdés, hogy merre tart a sorozat? A fejlődés vagy a kiegyenlítés irányába?

 Az utóbbi versenyszezonokban látványos technikai újításokkal találkozhattunk:

  • A korábbiaknál lényegesen fejlettebb aerodinamikai csomagok (első szárnyak, diffúzorok, burkolt villákvillák)
  • A hátsó ride height device rendszeres használatával a gyártók sikeresen csökkentik a motor "ültetésével" a wheelie-t és javítják a kigyorsítást
  • A digitális vezérlés (ECU, adatvezérelt stratégiák) közel a gépi tanulási szintre fejlődött
  • A fenntartható üzemanyagokra való kötelező átállás miatt a gyártók sikeresen módosítják a belső égésű technológiát.

Ezzel párhuzamosan a Dorna és az FIM szándékosan fékezi a domináns technikai előnyöket:

  • Koncessziós rendszer révén az erősebb gyártók kevesebb tesztnapot, felhasználható blokkot, és fejlesztési lehetőséget kapnak
  • A ride height device első változata betiltásra került, míg a hátsó is célkeresztben van.
  • Aero fejlesztések csak korlátozott számban frissíthetők.
  • Az egységes ECU és szoftver megkötések kizárják a házon belüli szoftveres fejlesztési előnyöket.

Itt jelenik meg a már említett fő ellentmondás: a legjobban fejlesztő csapatokat visszafogják, nem a többieket ösztönzik felzárkózásra.
Vajon nem épp a technikai haladás ösztönzése volna a sorozat célja?

A biztonság kérdése szintén kiemelt szerephez jut:
Az rendben van, hogy kötelezően légzsákos védőruhát írnak elő, bővített bukótereket alkalmaznak, digitális zászlórendszer egészíti ki a hagyományosat, orvosi mobil egységek állnak rendelkezésre, folyamatosan tökéletesített protokolokkal.

A gumiabroncs nyomásszabályok viszont gyakran a versenytaktikát nullázzák le. A gumi nyomás verseny közbeni alakulása nagyon sok tényezőtől függ, nem lehet megbízhatóan befolyásolni. Kontrollja elvonja a pilóta figyelmét. A szabályozás és ellenőrzés bonyolult.

 

A legújabb szabályozási viták közé tartozik a pilóták testsúlya alapján előírt súlykiegyenlítés bevezetése, amellyel a fizikailag kisebb, könnyebb versenyzők motorjára extra súlyt helyeznek el. A felhelyezett súly ugyanis passzív teher, szemben a testsúly áthelyezhető tömegével. A kis testsúly nagy hátrány a 250 lóerős gépek kordában tartásában. Nem épp az lenne érdekes, ha eltérő testfelépítésű pilóták eltérő képességeik alapján emelkedhetnének ki? Miért nem a személyes adottságok, természetes tehetség és a csúcstechnika kombinációjának a győzelme a cél?
Motorsportban nem a pilóta testsúlya az alapja a kategóriába sorolásnak, hanem a motor technikai feltételekkel körülhatárolt paraméterei és köbtartalma. Értelmetlen lenne, ha 50 kilós emberek vennének részt az erős emberek versenyén, a 150 kilós hústornyok pedig a Motogp-n indulnának. A súlykiegyenlítés azzal egyenértékű, mintha a magas kosárlabdázók lábát levágnák. (Vizilabdában ezt ügyesen megoldották: mindenkinek nyakig ér a víz)

Összegzés

A felvázolt ellentmondásokra adott válaszok a MotoGP a jövője szempontjából meghatározók lehetnek. Fejlesztés vagy egyenlősdi; újítás vagy korlátozások; a tehetség diadala vagy mesterséges beavatkozások?

A válasz megadásakor érdemes emlékezni arra, hogy a motorsport mindig arról szólt, hogy ki tud jobb motort építeni, és melyik pilóta tudja azt jobban meglovagolni. A Dorna mintha néha ezt elfelejtené. 

 

 

 

Még nincs hozzászólás.
 
BlogPlusz
Friss bejegyzések
2025.04.11. 23:14
2024.04.19. 21:03
2024.04.05. 17:33
2024.04.03. 17:11
2024.03.31. 23:20
Friss hozzászólások
 
Tartalom