MOTOGP HÍREK
Ferdei 2010.03.29. 13:12

Mint mindig, Németh Balázs ezúttal is készséggel válaszolt kérdéseinkre. A magyar motoros az idei év kilátásairól, a magyar motorsportról és sok más érdekességről is beszélt.
1/ Szia Balázs! Mi a helyzet veled? Rég hallottunk rólad. Hogy telnek napjaid? Vizsgaidőszak jól sikerült?
"Az év első napjait a vizsgaidőszakra való felkészüléssel töltöttem. Szerencsésen túljutottam minden vizsgámon, sőt maradt kis idő a pihenésre is, amit az alapozás jegyében ausztriai sítúrával tettem kellemessé. Keményen készülök a versenyszezonra, függetlenül attól, hány futamra sikerül kijutnom. Személyi edzőm irányításával kondicionáló edzést végzek, melyet terem motorozással egészítek ki. Később, ha az idő jobbra fordul, kigurulunk a szabadba. Crossozni és supermotozni is fogok"
2/ Rengeteg olvasónk és egyben szurkolód kíváncsi rá, hogy mit fogsz csinálni idén. A hírek szerint ugye pár Moto-2 futamon indulsz szabadkártyásként. Ezen felül más sorozatban/bajnokságban fogsz szerepelni?
"A pillanatnyi állás szerint csapatomtól négy szabadkártyás rajtlehetőséget kapok a Moto-2 kategóriában. Dolgozunk azon, hogy ez a szám növekedjen. Fontos lenne ezen kívül is állandó versenyzési lehetőséghez jutni, hogy jól szerepeljek a Moto-2 mezőnyében. Erre elég jó esélyem van korábbi köridőimet összehasonlítva a kategória eddigi teszt eredményeivel. Legkézenfekvőbb a spanyol bajnokság lenne, mert egyedül ott van Moto-2 kategória. Szóba jöhetnek egyéb rangos nemzeti bajnokságok is. Ezenkívül szeretnék minél több tesztlehetőséget kapni."
3/ Tudsz már valami konkrétumot a világbajnokságon való szereplésedről? Például, hogy mely viadalokon fogsz indulni, illetve milyen vázzal.
Nincs még végleges program. Olyan pályákon szeretnék indulni, melyeket már ismerek, hisz így jobb eséllyel szállhatok ringbe. Hogy hol kapok lehetőséget, az a rendező ország szövetségével történő megállapodás függvénye. Az Aspar csapat a tesztelés és alapos megfontolás után az RSV vázat választotta, így számomra is ez látszik praktikusnak, mert ezekkel kapcsolatban halmozódik majd fel megfelelő mennyiségű ismeretanyag, amit az én motoromon is hasznosíthatunk.
4/ Jelen pillanatban tulajdonképpen mi a helyzet közted és az Aspar Team, illetve a Balatonring Team között? Lehet valami megállapodásról beszélni vagy most úgymond „szabadúszó” vagy?
"Szóbeli megállapodás van köztem és a Balatonring Team között, melyet hamarosan írásban is megerősítünk."
5/ Egyébként hiányzik a motorozás? Bár nyílván ez kissé értelmetlen kérdés, hiszen feltételezem, hogy eléggé. Volt lehetőséged télen crossozni, ahogyan azt pár másik versenyzőről hallottuk, vagy szigorúan csak az erőnléti edzésekre koncentráltál?
"Igen a kérdés költői. Irigylem azokat a versenyző társaimat, akiknek már az utolsó valenciai futamot követően lehetőségük nyílt tesztelésre. Ennek óriási jelentősége van most, amikor egy teljesen új kategória indul. Aki komoly adatbázissal fog rendelkezni szezon kezdéskor, óriási előnyre tesz szert azokkal szemben, akik nem tudtak eleget tesztelni. Ahogy korábban említettem, pillanatnyilag kondicionáló edzéssel és terem motorozással készülök, később cross és supermoto edzéseken is részt fogok venni."
6/ A 250-es kétüteműeknek ugyebár búcsút intett a MotoGP és jöttek a Moto-2 képében a négyütemű hatszázasok. Elmondanád nekünk, hogy mi a különbség egy 250-es GP motor és egy négyütemű hatszázas között? Gondolok itt elsősorban a vezetéstechnikára.
"A különbség ugyan az, mint a teológus és a geológus között, azaz ég és föld. Komolyra fordítva a szót, a különbség első sorban a kétütemű és négyütemű gépek jelleggörbéinek eltéréséből fakad. A kétütemű kihegyezett motorok nagyon szűk fordulatszám tartományban adják le a maximális nyomatékot, illetve teljesítményt, ezért mindig optimális fordulatszámon kell azokat pörgetni. A fordulatszám „leejtése” után nagyon hosszú az „éledés” időigénye, ami köridőben alkalmanként több tizedmásodperc növekedést is okozhat. Ez a vezetéstechnika szempontjából azt jelenti, lendületesen, ideális íveken, gyakori sebességváltással kell motorozni. Kanyar bemenetnél fokozottan fontos a rövid féktáv, kijövetelnél a korai gázadás. A gázkar szinte kétállású kapcsolóként funkcionál: csutka gáz illetve teljes gázelvétel. Ezért nagyon hasznos segédeszköz ezeken a motorokon a kipörgés gátló. Sajnos ez az én tavalyi gépemen nem volt. A négyütemű motorok rugalmasabbak, kevésbé érzékenyek a fordulatszám tartományra, nagyobbak az erő és nyomaték tartalékaik. Bármennyire is meglepő könnyebb velük jól motorozni. A másik különbséget a motorok tömege okozza. A kisebb tömegű kétüteműekkel lényegesen rövidebb féktávok vehetők. Érdekes megvizsgálni a különbségeket a GP kategória szemszögéből is. Tény, hogy sokkal sikeresebbek a MotoGP-ben a 250-es kategóriából érkező versenyzők (Rossi, Stoner, Lorenzo, Pedrosa, Doviciozo stb), mint a superbike bajnokságból jövő világbajnokok (Edwards, Vermeulen, Toseland ) Ennek a pályaismeret mellett a 250 –es és a GP motorok hasonlósága az oka. Mindkét kategória blokkjai nagyon agresszívek, kihegyezettek. A vázuk teljesen egyedi, versenyzés céljára kialakított, pilótára szabott. Mindez azért, hogy a versenyző tökéletesen érezze a motor viselkedését és tudjon reagálni minden rezdülésére. Egy jó váz kifejlesztése nehezebb feladat, mint az erőforrás tuningolása. Itt elsősorban a pilóta visszajelzéseire lehet csak támaszkodni. Superbike-ban a vázak homologizáltak, szinte széria állapotban maradnak, kevésbé alkalmasak agresszív kanyartechnika alkalmazására. Tekintve, hogy Moto-2-ben standard erőforrásokat alkalmaznak, a fejlesztési lehetőségek a vázra és a futóműre tevődnek át, emiatt nagyon fontos lesz a versenyzők 250-es gépeken szerzett tapasztalata. Ezért is örülök annak, hogy négyütemű motorokon szerzett tapasztalatom mellett ilyenekre is szert tehettem."
2009 - Estoril
7/ Neked ugyebár van tapasztalatod a supersport világbajnokságot, a MotoGP-t, és a magyar bajnokikat illetően is. Mit gondolsz, a magyar motorsport milyen színvonalat képvisel világviszonylatban? Szerinted a hazai bajnokságok elég nívósak? Mi a véleményed, mely területeken kellene mindenképpen fejlődnie a magyar motorsportnak?
"Nem mindegy, hogy milyen összehasonlítási alapot választunk. Természetesen nagy a szakadék Magyarország és a „motoros nagyhatalmak” között. Most rangsor nélkül Spanyolországra, Olaszországra, Japánra, Ausztráliára, Nagy Britanniára, Franciaországra, Németországra gondolok, ahol nagyon erős a nemzeti bajnokság és valójában ez adja a bázist a sikeres nemzetközi szerepléshez. Ezekben az országokban minden adott: gyártó bázissal rendelkeznek, megoldott az utánpótlás korú versenyzők képzése, tehetségek kiválasztása és gondozása, üzleti alapokon olajozottan működik a szponzoráció. Kiváló infrastruktúrával rendelkeznek. Nem véletlen, hogy náluk a motorozás „nemzeti sport” és sikerágazat. Nekünk talán nem is velük, hanem a környezetünkben levő, hasonló adottságokkal rendelkező „Alpok – Adria tagországokkal” érdemes összemérni magunkat, és következtetéseket levonni. Utolsó „amatőr” évemben, 2006-ban Magyarország nyerte az Alpok – Adria összetett pontversenyt. Később sajnos visszacsúsztunk ebben a versengésben. Ennek egyik oka az volt, hogy többen, köztük én is, rangos nemzetközi versenyeken kaptunk rajtlehetőséget. A másik ok sajnos a gazdasági válság, a támogatások megcsappanása miatt a nagyon szerény létszámú részvételünk volt. A tennivalók ebből már látszanak is. Hosszú távon alulról építkezve, iskolákat alapítva, többek számára elérhetővé kell tenni a motorsportot. Ez feltétele a rangos hazai bajnokság lebonyolításának. Szinte mindenkinek jutna feladat: egyesületeknek, márkakereskedőknek, motorsport szövetségnek, a magyar államnak, médiának, szponzorációra alkalmas vállalkozásoknak … A Balatonring megépülése, a MotoGP futamok Magyarországra hozatala sokat segíthetne a felzárkózásban. A legfrissebb hírekben az hangzott el, hogy a rendezés lehetősége 9 évre megmarad, ha a pálya megépül. Én bizakodó vagyok, hisz van a Motogp-n sikereket elért csapatunk, világbajnokunk és tehetséges fiatal versenyzőink."
8/ Mit szólsz hozzá, hogy a Team Tóth nem kapta meg az indulási engedélyt erre az évre? Ha pedig már náluk tartunk: mostanság szoktatok néha Imivel beszélni? Megosztani a tapasztalatokat stb.
Érthetetlen számomra, hogy egy tartósan jól szereplő istálló a legjobb évad után, vb futamgyőzelemmel, dobogós helyezésekkel a tarsolyukban nem kap rajtengedélyt. Imivel folyamatosan tartom a kapcsolatot. Sok segítséget kaptam a csapattól vb-s indulásomnál, amiért nagyon hálás vagyok. Ahogy tavaly, úgy az idén is a Tóth Team hazai fiókegyesületében a Junior Teamben váltottam ki licencemet. Drukkolok Iminek. Remélem, mindketten összemérhetjük erőnket a Moto-2 legjobbjaival.
9/ Végezetül: Üzennél esetleg valamit szurkolóidnak?
Köszönöm szurkolóimnak a bíztatást. Meglepő, de egészen távoli pályákon is találkoztam már velük. A legátütőbb támogatást természetesen Brnoban éreztem, ahol több tízezer kézben lengett a magyar zászló, és piros-fehér-zöldbe öltözött a C szektor. Többek között ennek is köszönhetően itt szereztem meg első világbajnoki pontjaimat. Remélem idén is találkozunk ezen a pályán.
Kicsit előre ugorva, a közelmúlt történései ellenére én optimista vagyok. Bízom abban, hogy 2011-ben lesz Magyar Nagydíj. Fantasztikus érzés lesz magyar pályán, túlnyomó részt magyar közönség előtt motorozni, és a Balatonring Team versenyzőjeként történelmet írni! A sávolyi pályához a direkt csapatkötődésen kívül érzelmi szálak is fűznek, mert családom „somogyi gyökerekkel” rendelkezik, tehát rokonaim, barátaim, közeli ismerőseim is ott lesznek a lelátón.Minden sportbarátot, minden hazafit arra bíztatok, hallassa hangját és támogassa a Balatonring megépítését, ezt a nemes célt szolgáló és Magyarország számára óriási lehetőséget jelentő beruházást.
|