Hírek : Zúzzunk a Team Tóth versenyzőivel II.rész |
Zúzzunk a Team Tóth versenyzőivel II.rész
2012.02.20. 10:49

Interjú-sorozatunk második részében Németh Balázzsal és édesapjával, Németh Lászlóval való beszélgetésünk második felét olvashatják el merőben megújult oldalunk látogatói.
- Az ausztrál versenyhelyszínről mi a véleményed? Az ember kívülről egy egészen egyszerű pályának láthatja a ringet?
- Németh Balázs: Így van, de azért vannak bőven trükkös és egyben technikás részek rajta, ahol például egy lefelé menő részen kell fékezni és még sorolhatnám. Tavaly például rengeteget állítgattuk a futóművet és sajnos csak egész későn találtuk meg az optimális „setup”-ot. remélem, hogy idén ebből a szempontból könnyebb dolgunk lesz, mivel azt a beállítást használjuk majd alapnak, amivel egy éve mentem a futamon.
- Phillip Island-en elég sok a nyújtott, gyors kanyar. Ezeknél a fordulóknál azért nyilván nem mindegy, hogy milyen futómű-beállítással megy az ember.
- Németh Balázs: Ez abszolút így van. 2011-ben például akik előttem mentek, azoknál az ilyen kanyaroknál hallottam, hogy dolgozik a kipörgésgátló, legalább 5-6 másodpercen keresztül. Én kézből próbáltam megoldani a dolgot, azonban volt, amikor túl sok gázt húztam, ami miatt ezt követően egyből egy pillanatra el is kellett venni, ami értelemszerűen időveszteséggel jár. Néhány kanyarban tehát elég fontos az elektronika és a kipörgésgátló, más részeken viszont nincs akkora jelentősége.
- Az uborkaszezonban hogyan szoktál edzeni/felkészülni a következő évre?
- Németh Balázs: Erőnléti edzéssel és futással mindenképpen, valamint amikor csak tehetem és van rá lehetőségem akkor motokrosszozok, valamint pitbike-kal edzek, mivel ezek a foglalkozások mégis hasonló izomcsoportokat mozgatnak meg. A felkészülést leghatékonyabban az almériai teszt segítette. Emellett kerestem videókat az előző évi futamokról, valamint a korábbi szezon időeredményeit is átböngésztem, hogy nagyjából legyen viszonyítási alapom.

- Nálad a játékkonzolokon való felkészülés mennyire bevett szokás?
- Németh Balázs: Konzol hiányában erre nincs lehetőségem, emellett szerintem csak a nyomvonal és a vonalvezetés megismerése céljából lehet hasznos az ilyesmi. Maguk a fékpontok már más tészta, hiszen a valóságban egy apró elszíneződés az aszfalton is jó segítség lehet ahhoz, hogy az emberben rögzüljön egy adott féktáv vagy fékpont. Az olyan dolgokról már nem is beszélve, hogyha mondjuk kapsz egy kis hátszelet, akkor máris változhatnak egy kicsit a féktávok.
- Bizonyára ez már egy elég elcsépelt kérdés, de mégis mik a céljaid az idei szezont illetően?
- Németh Balázs: A teszten szeretnék minél több kört menni és visszarázódni a motorozásba, év közben pedig a lehető legkiegyensúlyozottabb teljesítményre fogok törekedni. Jó lenne folyamatosan a top10-ben zárni. Úgy érzem, hogy a tavalyihoz képest jobb lett a motor mind az elektronika, mind a motorerő terén. A 2011-es brnoi futamon Gino Rea egy nem gyári csapattal képes volt futamot nyerni, egyszóval nem lehetetlen egy privát alakulattal sem a jó szereplés.
- A riválisokat hogyan látod? Szerinted kik a vb-cím legfőbb riválisai, illetve a te legnagyobb ellenfeleid kik lesznek?
- Németh Balázs: Kenan Sofuoglut mindenképpen a favoritok között kell említeni, pláne, hogy gyári Kawasakival fog menni. A PTR hondások között is lesznek gyors pilóták, főleg, hogy egy tapasztalt csapatról beszélünk. A Ten Kate Honda pedig évről-évre ott van a mezőny elejében, úgyhogy az ő részükről Parkes-szal kell számolni.
- Ha már Sofuoglu szóba került: Mit szólsz hozzá, hogy ő mint nagy 600-as menő nem igazán találta meg a számításait a Moto2-ben?
- Németh Balázs: Az elején még képes volt jó eredményeket produkálni, de aztán szerintem nem kapta meg azokat a fejlesztéseket, amiket a többiek és így nem tudott elől menni.
- A Tóth csapatban ugye döntő részt csak magyar szerelők vannak. Az anyanyelvi egyezésből kifolyólag velük könnyebb együtt dolgozni mint mondjuk egy olasz szerelővel. Milyen előnyökkel jár, ha az embert egy honfitársra segíti?
- Németh Balázs: Nekem igazából az olasz szerelőkkel sem volt gondom abból a szempontból, hogy megértessem magam velük, vagy megbeszéljük a dolgokat. Amikor a MotoGP-ben mentem, akkor lejöttem a pályáról, elmondtam az érzéseim és az alapján beállították a motorom. Ez most is ugyanígy megtörténik, azonban ha mondjuk a vacsoránál vagy úton a szállás felé eszünkbe jut valami, akkor azt még ott is meg tudjuk beszélni, valamint ki tudunk találni új dolgokat. Szerintem mindenképpen jobb, hogy magyarok a szerelők.
- Németh László: Nagy előny például az is, hogy Végh Jana motorversenyző volt, és tanácsaival is sokat tud segíteni.

- Imivel a pályán mennyire segítitek egymást?
- Németh Balázs: Az nem jellemző, hogy együtt körözünk, inkább olyan versenyző után próbálunk menni, aki már kicsit régebb óta ott van és tudjuk, hogy jól ismeri az adott pályát. Célszerű nem a leggyorsabbra ráakadni, hanem olyanra, aki fél vagy egy másodperccel gyorsabb, mivel azzal 2-3 kört is el tudunk menni, miközben a leggyorsabb akár 3-4 kanyaron belül is le tud rázni. Egyébként a motorral kapcsolatos tapasztalatokat természetesen megosztjuk egymással, egyszóval ott segítjük egymást Imivel, ahol csak tudjuk.
- Közted és Imi között nagyok a stílusbeli eltérések? Gondolok itt a beállításokra vonatkozó igényekre és a többi.
- Németh Balázs: Jelentős eltérések nincsenek ebből a szempontból, úgy mint például ahogy néhány csapatnál is hallani lehetett. Imi és én általában egy lépés különbséggel állítjuk be a rugókat, viszont más alakulatnál előfordult olyasmi is, hogy valaki a legpuhábbat választotta, míg a csapattársa a legkeményebbet. Nálunk ebből a szempontból csak kisebb különbségek voltak.
- Tapasztaltatok már valamiféle változást a sorozatban abból a szempontból, hogy a Bridgepoint, akik ugye a Dornát, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló céget is magukénak tudhatják, felvásárolták az Infrontot, akik ugyanazt a szerepet töltik be a Superbike világában, mint a MotoGP-nél a Dorna?
- Németh László: Nem egyelőre nem érezni, hogy ennek bármiféle hatása lenne.
- A folyamatos költségcsökkentő intézkedések nektek csak jól jönnek, hiszen az ugye nem titok, hogy a Team Tóth azért nem a legnagyobb költségvetésű gárda a vb-n.
- Németh Balázs: Így van. A költségek szempontjából például jó dolog az is, hogy csak egy motort engedélyeznek versenyzőnként, egyszóval nincs tartalékmotor, akárcsak az, hogy egy versenyhétvége alatt két motorblokkot lehet felhasználni. Jó ideje például nemigen döntöttek pályacsúcsokat sem a kategóriában, ami szerintem emiatt van, hiszen a korlátozások miatt nem lehet annyira kihegyezni a gépeket.
- Tavaly ezt a „hétvége/két motorblokk” szabályt kihasználtátok?
- Németh Balázs: Év elején erre még nem volt lehetőségünk, mivel nem állt annyi motorblokk a rendelkezésünkre, de később már ki tudtuk használni ezt a lehetőséget. Általában a második időmérőre tettük be a frissebb blokkot, mivel a használat miatt az első erőforrás addigra általában 2-3 lóerőt is veszített.
- Az eddigi években rendre szürke Shoei sisakkal mentél. Volt ennek valami különösebb oka, mármint pl. vártátok a szponzorokat rá, vagy hasonló? Már csak azért mert a legtöbb pilóta szereti valamilyen egyéni grafikával színesebbé tenni a bukóját.
- Németh Balázs: Idén ez már másként lesz, mert egyrészről például más márkát, AGV-t fogok használni, és egyedi festésű lesz. Mellesleg a bőrruhát illetően is márkát váltunk és Mugen-nel megyünk majd.
- Németh László: Én megmondom őszintén, szerettem azt a sisakot, mivel mindig egyből észrevettem benne Balázst.
- Technikai szempontból a te és Imi motorján minden ugyanaz?
- Németh Balázs: Egész évre vonatkozóan annyi eltérés lesz a két gép között, hogy Imi Öhlins és pedig Andreani felfüggesztéssel megyek. Ez tavaly is így volt és idén is így lesz. Minőséget tekintve nemigen vannak különbségek a kettő között. Sokan mennek Andreanival, Supersport vb-n ez egy elterjedt felfüggesztés márkának számít.
- Magáról a Team Tóth-ról mi a véleményed?
- Németh Balázs: Én csak jót tudok a csapatról mondani. Nagyon hálás vagyok, hiszen 2011-ben az első futamokat saját szponzor nélkül teljesítettem, így tulajdonképpen id. Tóth Imrétől egy jókora adag megelőlegezett bizalmat kaptam.
- Németh László: Én kívülről úgy látom, hogy nagyon jól működik a csapat, és a két versenyző között kitűnő az összhang.
|