Németh Balázs

NÉMETH BALÁZS


"ÉV SPORTOLÓJA"  2009, 2011
"Újbuda kiváló sportolója" 2014
Az év legeredményesebb motorversenyzője 2014
 

 
Menü
 
Motor
 
Levelezés
 
Partner
 
link
 
Datum
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
Látogatók
Indulás: 2005-09-19
 
Pontos idő
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
versenyzők
 
G-mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hirlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Forum
 
Pályák
 
Keres-kínál
 
Tesztmotor
 
Hírek
Hírek : A száguldás mestere: Németh Balázs

A száguldás mestere: Németh Balázs

  2011.12.10. 17:41

KAPO(S)PRINT  interjú
Készítette: Pál Kornél


Balázs, örömmel köszöntünk Somogyországban! Milyen érzés ellátogatni „őseid” szűkebb pátriájába? Gyakran teszed ezt?
Mindig jó érzés hazalátogatni, mert nagy szeretettel fogadnak itt. Sajnos év közben ritkán adódik erre lehetőség elfoglaltságaim miatt, de az év végi ünnepek közelében igyekszem pótolni mulasztásaimat.

Idei sikereid taglalása előtt kanyarodjunk kicsit vissza a múltba! Mi somogyiak csalódottak vagyunk, hogy nem épült meg a Balatonring. Ez komoly esemény lehetett volna megyénk életében, és somogyi gyökerekkel te lehettél volna ennek a „világraszóló eseménynek” a magyar arca. Téged hogyan érintett ez a dolog?
Nagy csalódás volt számomra is. A magyar motorsport fénykora köszönthetett volna be azzal, hogy a Motogp ellátogat hazánkba. A pályaépítés körüli viharok az én pályafutásomat is alá ásták. Annak ellenére, hogy a Balatonring pilótájaként kiváló eredményeket értem el 2009-ben, amit a Magyar Motorsport Szövetség „Az év sportolója” kitüntető címmel honorált, 2010-ben csapat és versenyzési lehetőség nélkül maradtam. Kénytelen voltam egy teljes szezont kihagyni.

Nagyon kegyetlen terep a motorversenyzés! Más sportágakban, ha valaki feljut a csúcsra, nincs gondja a későbbi versenyzéssel. Nálatok ezek szerint bármi megtörténhet.
Valóban így van. Nagyot lehet zuhanni egy sikeres év után is. Egy új versenyévad elején minden nulláról kezdődik. Sőt a gazdasági válság miatt mostanában  még mélyebbről indulunk. Sajnos nagyon költséges sportágat választottam.

Apropo! Mondanál erről pár szót? Hogy esett a választásod éppen erre a sportágra?
Egyszerre tűnik véletlennek és sorsszerűnek. Egy tehetségkutató kupasorozattal indult a pályám. A véletlen az, hogy egyáltalán tudomást szereztek róla szüleim, és hogy odajutottam. A sorsszerű pedig az, hogy nagy fölénnyel megnyertem sorozatot, és ettől kezdve már nem volt vissza út. Hat éves voltam akkor. Ebből is látszik, milyen öreg vagyok már. Tizenhét éve versenyzem.

Ki számit fiatalnak, és ki öregnek ebben a „szakmában”?
Mint minden sportág a miénk is erősen megfiatalodott, annak ellenére, hogy nálunk a korhatárok egyes kategóriákban szabályozottak. A nagymértékű visszafiatalodás elsősorban a kétütemű kis géposztályokra jellemző. A superbike világbajnokságot viszont már harmadik éve negyven éves pilóták nyerik. A sors úgy hozta, hogy én egészen korán ültem nagy motorra. Az 50 ccm Malgutimat három év kihagyás után 16 éves koromban egy 600-as Yamaha majd egy ezres Suzuki követte. A 250 ccm Motogp szereplésemet kivéve mindig a nagy géposztályokban versenyeztem. Tehát a korom nem akadálya annak, hogy eltöltsek még néhány sikeres évet a motorsportban.

Azt mondják egészen más világ a két, illetve a négyütemű motoroké. Mi a különbség közöttük?
"A különbség csak annyi, mint a teológus és a geológus között, azaz ég és föld. Komolyra fordítva a szót, a különbség első sorban a jelleggörbéiknek eltéréséből fakad. A kétütemű kihegyezett motorok nagyon szűk fordulatszám tartományban adják le a maximális nyomatékot, illetve teljesítményt, ezért mindig optimális fordulatszámon kell azokat pörgetni. A fordulatszám „leejtése” után nagyon hosszú az „éledés” időigénye, ami köridőben alkalmanként több tizedmásodperc növekedést is okozhat. A négyütemű motorok rugalmasabbak, kevésbé érzékenyek a fordulatszám tartományra, nagyobbak az erő és nyomaték tartalékaik. Bármennyire is meglepő könnyebb velük motorozni. A másik különbséget a motorok tömege okozza. A kisebb tömegű kétüteműekkel lényegesen rövidebb féktávok vehetők.

A kétüteműek hamarosan kiszorulnak a világversenyekről. A Motogp 250-e kategóriáját már felváltották a négyütemű hatszázasok, és jövőre indul a Moto 3 a 125 –ös kétütemüek helyett.
Igen. Ez a tendencia. A versenysport a piaci viszonyokat, az utcai motorok eladását tükrözi vissza. Motocrossban is hasonló a helyzet.

És mi várható a négyütemű kategóriákban?
A versenysport a motorgyártók laboratóriuma, a kísérletezés legjobb terepe, a legjelentősebb finanszírozói éppen ezért a nagynevű motorgyárak. A verseny műhelyeik fejlesztései viszonylag gyorsan átszivárognak a széria gyártásba, és így térülhetnek meg motoreladások révén a versenysportba fektetett milliók. Hétköznapi ember számára elképzelhetetlen az az „űrtechnika” ami be van építve egy motogp versenymotorba. Ennek költségeit csak néhány gyári csapat tudta már elviselni. Nagyon egyenlőtlen küzdelem alakult ki a gyári és szerényebb költségvetésű csapatok között, a nevezettek létszáma is erősen megcsappant. Lépni kellett a szervezőknek, hogy helyzetbe hozzák a kis költségvetésű csapatokat. A tendencia az, hogy korlátozni fognak minden öncélú és költséges fejlesztést, ezzel kisebb különbség alakul ki a technikai eszközökben, izgalmasabb, szorosabb versenyeket láthatnak a rajongók.

Ez a jövő. Tekintsünk most vissza az idei verseny évedre! Hogyan értékeled?
Motoros karrierem legeredményesebb éve annak ellenére, hogy a legnagyobb előrelépés pályámon a 2009-es Motogp szereplésem volt. 2009-ben ennek a sorozatnak volt a legnagyobb a presztizse. Fél szezont versenyeztem, és újoncként 11 vb pontot szereztem. Ez óriási siker, ha figyelembe vesszük, hogy nem volt kétütemű tapasztalatom. Ezt a teljesítményt jutalmazta a MAMS a nekem odaítélt „Az év sportolója” kitüntető címmel.
Az idén begyűjtött 42 illetve korábbi 15 pontommal a magyar örökranglista negyedik helyére léptem elő. Csak Drapál, Szabó II László és Talmácsi motorozott össze ennél többet. Ennek köszönhetően idén is én lettem az év sportolója.

Itthon tehát te vagy a kiemelkedően legeredményesebb aktív versenyző. Hogy pozicionálod magad a nemzetközi mezőnyben?
Megoszlanak a vélemények arról, hogy egy versenyen elért helyezés milyen arányban függ a technikai eszköztől, illetve a versenyző kvalitásától. Én nem kísérlem meg ezt kibogozni, mert az úgy tűnhetne, hogy a gyengébb technikával mentegetőzök.
A száraz tények a következők. Legjobb eredményem egy 7. helyezés volt Silverstoneban, háromszor végeztem a legjobb tízben, és egy kivételével minden befejezett versenyen pontszerző voltam. A silverstoni futamon a 21. kockából rajtoltam, a negyedik körtől azonos időket futottam az élen haladókkal. Köridőm a győztsétől 0.67, a második helyezettétől 0,3 mp-el maradt el.

Ezek nagyon beszédes számok. 14 helyet javítottál a rajtrácshoz képest?
Igen, de ez nem volt annyira meglepő, hisz átlagban az egész évet tekintve 10 pozíciót sikerült javítanom versenyenként.

Ez döbbenetes szám! Mi a magyarázat?
Elintézhetnénk egyszerűen azzal, hogy nagyon rosszul megyek időmérő edzéseken. De nem így van. Az éllovasok mindegyike régóta versenyez ezeken a pályákon, komoly adatbázissal rendelkeznek minden versenyhelyszínről. Ennek köszönhetően apró finomításokkal gyorsan megtalálják az éppen ideális beállításokat. Ilyen adatok hiányában mi nulláról indulva hosszas kísérletezés után juthatunk csak el a megoldásig. Másrészt óvatosabbaknak kell lennünk, kímélnünk kell a technikát, mert nem tehetjük meg, hogy minden pályára lépéskor új motort, vagy blokkot használjunk. Feltételezés, hogy sokan rendelkeznek időmérőre felső henger térfogat határára, vagy afölé méretezett blokkokkal, ellenőrzés ugyanis csak verseny után van. Talán ez magyarázza, hogy mindössze ketten hárman vagyunk a mezőnyben, akik általában versenyen futják meg legjobb köridejüket. Végezetül egészen más kvalitásokat követel a versenyzőtől egy gyors kör megtétele, mint stabilan az egész verseny során gyors köröket teljesíteni.

Te ezek szerint azok közé tartozol, akik stabilan tudják hozni a gyors köröket.
A stabilitás egyébként verseny eredményeiden is látszik. Ha jól tudom egyetlen versenyedet nem tudtad csak befejezni, azt is műszaki hiba miatt.

Igen. Ez Imolában volt. Nagyon sajnáltam, hogy így történt, mert tíz helyet javítva rajt pozíciómon már pontszerző helyen motoroztam, mikor feladni kényszerültem a versenyt.
Az egész mezőnyben hárman voltunk, akik csak egy futamon nem értek célba.

Meglepő ez a stabilitás! Valószínű ez volt sikereid egyik fontos pillére. Eredményeid, az év sportolója cím megkönnyítik-e a szponzor keresést a jövő évre?
Sajnos a szponzorok többsége nem elsősorban a támogatott versenyző eredményei alapján dönt. Ennek ellenére számítanak a díjak és az eredmények, mert támogatóimnak elsősorban így hálálhatom meg a segítséget. Ettől függ elsősorban a média megjelenések száma, és csak a jó hírekhez, jó eredményekhez társul pozitív visszacsatolás a szponzorok irányába.

Milyen viszonyban vagy a médiával?
Jó barátságban vagyunk. Nem utasítok vissza semmilyen megkeresést, mindig készségesen rendelkezésre állok. Örülnék, ha többen keresnének, mert ez szponzoraimnak nagyon fontos. Sajnos, kritizálnom kell a sport újságírást, mert a motoros híradások esetében gyakran hiányzik az objektivitás. Sok az önjelölt, magát fényező sztár. A fajsúlyos, komoly eredményekről pedig nem mindig írnak.

Hogy néz ki a jövő éved?
Változatlan felállásban vágunk neki a következő szezonnak. Ez a szerelőkre is vonatkozik. Kiváló szerelők dolgoznak mellettem: Végh János és Dalmi János. Jövőre remélem a telemetriás olasz Andreának is lesz feladata a gépemmel, mert telemetria és kipörgés gátló is kerül rá. Ezek elengedhetetlenek a jó eredményhez. Nagyon jól összekovácsolódott a csapatunk. Bízom benn, hogy sikerül megőrizni fejlődésünk gyorsuló tempóját, úgy érzem vannak még tartalékaink. Jövőre is ugyan ebben a kategóriában, a supersport 600-ban fogunk versenyezni.

Az említett technikai eszközökön kívül mi kell még a biztos sikerhez?
Edzés és teszt lehetőségek. Ezek hiánya miatt idén óriási hátrányban voltunk ellenfeleinkkel szemben.

Ha ezek összejönnek, akár dobogón is láthatunk? Esetleg eredményhirdetéskor felcsendülhet a magyar himhusz?
Ehhez a fentieken kívül még egy kis szerencse is kell, de nem lehetetlen, hiszen ezek az álmaim, ezért dogozik az egész csapat. 

Magánélet? Egyetem?
 Mechatronikai mérnök szakon tanulok. Az alapképzés utolsó évében járok. Éppen most kezdődik a vizsgaidőszakom. Ez leköti szabadidőm nagy részét, de marad idő pihenésre, szórakozásra is. Ha túljutok vizsgáimon, teljes gőzzel kezdődik a felkészülés a februárban rajtoló bajnokságra.

Sok sikert kívánok a vizsgákhoz is és a következő verseny évadhoz is. Kívánom, hogy dobogós álmaid váljanak valóra!  Köszönöm, hogy rendelkezésünkre álltál.

Szólj hozzá te is!
Név:
E-mail cím:
Amennyiben megadod az email-címedet, az elérhető lesz az oldalon a hozzászólásodnál.
Hozzászólás:
Azért, hogy ellenőrízhessük a hozzászólások valódiságát, kérjük írd be az alábbi képen látható szót. Ha nem tudod elolvasni, a frissítés ikonra kattintva kérhetsz másik képet.
Írd be a fenti szót: új CAPTCHA kérése
 
 
Még nincs hozzászólás.
 
BlogPlusz
Friss bejegyzések
2024.04.19. 21:03
2024.04.05. 17:33
2024.04.03. 17:11
2024.03.31. 23:20
2024.03.28. 13:25
Friss hozzászólások
Még nincs hozzászólás.
 
Tartalom

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU