Hírek : 100 ÉVE SEM VOLT EGYSZERŰ... |
100 ÉVE SEM VOLT EGYSZERŰ...
NL 2008.09.11. 14:33
1909 augusztus 14. a motorsport történelem fényes dátuma. Ezen a napon rendezték az első indianapolisi motorversenyt.
Megfelelő gyakorlat hiányában nem kis fejtörést okozott a helyi építőknek az oválís pályaszakaszok elkészítése. Beton és aszfalt akkoriban még nem volt divatban. Kőből, téglából építették a versenypályákat.
A pálya átadása kb. egy hónapot késett. Az augusztus 12-re tervezett kezdés azonban így sem jött össze. A biztonságot veszélyeztető hibák kijavítása miatt az edzéseket először 13-ra, majd a leszakadó ég miatt 14-re voltak kénytelenek áttenni.
Szombaton végre felsorakozhattak a versenyre kiéhezett pilóták. Meglepően gazdag volt az istállók névsora: Indian, Reading Standard, Harley Davidson, NSU, Thor, Excelsior, Merkel, Peugeot. Ők alkották a korabeli motorgyárak szine-javát.
A 10 körből álló 25 mérföldes verseny egyik legemlékezetesebb futama az 5. volt, melyben Lingenfelder vívott nagy csatát de Rosierrel. A kemény test –test elleni harcban de Rosier látványos repülése után Lingefeldert nyert 55.23 mérföld/óra átlagsebességgel.
Nagy sikere volt a “4 kör-4 pilóta” futamnak. Ezen a későbbi gyorsasági rekordjai miatt "Cannonball” (ágyugolyó) névre keresztelt Erwin Baker diadalmaskodott.
A rendezvényt az Indian gyár motorjainak versenye zárta volna, de ezt a pálya állapota miatt már nem tudták megrendezni.
Indianapolis azóta sokszor megújult. A későbbi építők már jobban dolgoztak. Rengeteg nagyon rangos autós, motoros versenyt rendeztek itt.
A múltnak ezt a darabját őrzik a régi pálya rajtvonal mentén elhelyezett kövei, melyek nagy tiszteletet ébresztenek napjaink minden rajtuk áthaladó versenyzőjében.
Eső ezen a hétvégén is lehet. A pályát valószínű nem kell átépíteni. Reméljük hasonló izgalmak szemtanúi leszünk, mint azok akik 1909 augusztus 14-én kilátogattak az Indianapolisi Motor Speedwayre.
|