SPORT/IFJÚSÁG ÚJBUDA 2007. JANUÁR 31.
Ifjú motoros Újbudáról
1998-ban, csupán tízévesen, három kategóriában győzött. A sikersorozat napjainkban is folytatódik
A XI. kerületben élő Németh Család lakásában kb. 300 kupa, illetve serleg igazolja a hat éves kora óta motorozó Németh Balázs tehetségét. A motorsport ifjú magyar csillaga még csupán előző évben töltötte be 18. évét, s már Európa legrangosabb versenyein szerepel -kiváló eredménnyel. A 2006-os év motorsport-felfedezettje idén egy Superstock 1000-es Suzuki GSX-R típusú motorral vág neki Európának. Balázzsal és édesapjával beszélgettünk a sportág érdekességeiről, az eddigi eredményekről, valamint a tervekről.
Hogyan kerültél a motorsport közelébe?
Németh Balázs: Hatéves koromban ültem először motoron, még 1994-ben. Egy idősebb barátom Endrédi Dani hívta fel a szüleim figyelmét a motorozási lehetőségre. Talmácsi István klubjában kezdtem, aki a motorversenyző Talmácsi Gábor édesapja
Milyenek voltak ezek az „első” versenyek?
Németh László: Balázs számtalan versenyt nyert már gyermekként is. A győzelemáradat az Országos Fetis Kupa sorozaton kezdődött, 50 cm³-es automata géposztályban. 1995-ben, és a rákövetkező évben mindkét kupasorozatot megnyerte. 1998-ban már három kategóriában is diadalmaskodott a Magyar Köztársaság Ifjúsági Bajnokságán. Elnyerte az 50 cm³-es automata, az 50 speciál, valamint a 80 cm³-es félautomata géposztály bajnoki címét, sőt a Magyar Köztársaság Ifjúsági Szlalom Bajnokságán is a dobogó csúcsára állhatott.
És az utóbbi pár év eredményei?
Németh László: Az igazsághoz hozzátartozik, hogy eltelt pár év, amíg anyagi helyzetünk megengedhette, hogy Balázs tovább léphessen az addigra már „kinőtt” 50 cm³-es kategóriából. Folyamatosan versenyzett, amin csak tudott, amíg egy nagyobb motorra valót összegyűjtöttünk. Ekkor szüneteltette a gyorsasági motorversenyzést, s elkezdte a szupermoto szakágat, amely jelentősen olcsóbb, mint a gyorsasági ágazat. A szupermoto ötvözi a gyorsasági- és a crossmotorozást. Itt szintén szép sikereket ért el, szinte minden versenyt megnyert ahol elindult. Összetettben a Magyar Bajnokság Junior illetve felnőtt Open kategóriájában is második helyezést szerzett. A gyorsasági motorozásban Balázs a kihagyott 3 év után rögtön egy Superstock 600-as gépen termett, méghozzá a felnőttek közt. A második futamán, Rijekában a magyar bajnokság harmadik, később a brnoi futamon a második helyezést szerezte meg. A szezont a hungaroringi futam zárta, ahol a nemzetközi verseny harmadik, míg a magyar verseny első helyezését is begyűjtötte.
2006-ban megnyerte 200 mérföldes nemzetközi Endurance versenyt, összetett második helyet szerzett a Magyar Köztársaság Kupában és a négy világbajnoki résztvevőt felsorakoztató Suzuki GSXR kupán. Negyedik lett az Alpok –Adria Bajnokság Superstok 1000 kategóriájában.
Mi volt az eddigi legszebb emléked?
N. Balázs: A szezon végi hungaroringi verseny, amikor három kategória futamaiban nyerni tudtam. A 200 mérföldes endurance-n, a Superstock 1000-n, illetve a GSX-R Kupa futamán. Ezzel a teljesítményemmel felkerültem a 2006-os év TOP 10-es listájára. Egy Fétis Kupa versenyen az első körben elestem. Az egész mezőny fél körrel elhúzott mellettem. Szerencsére nem sérültem meg komolyan, felpattantam és megnyertem a versenyt. Különdíjjal jutalmaztak, amit ma is gondosan őrzök vitrinemben. A supermoto szakághoz is fűződnek kellemes emlékeim. Újoncként 125 ccm motorral egy évzáró versenyen magam mögé utasítottam a 250-750 ccm Open és Prestige kategória versenyzőinek nagy részét. 2005-ben az Európa bajnokság hazai futamán a magyarok közül a legjobb eredményt én értem el.
Hogyan zajlanak az edzések?
N. Balázs: Kondicionáló és motoros edzéseket végzek. Az egész évre megfelelő kondíciót az alapozó időszakban a tornatermi edzésekkel, futópaddal, úszással, futással és főként kerékpározással lehet elérni. A motoros edzések nagy részét a crossmotorozás képezi, ahol terepen készülünk a versenyekre. Két tesztet kell versenyszezon előtt produkálnunk a világbajnokság helyszínein. Magyarországon két tesztelésre alkalmas pálya van: a Sárvártól nem messze található, osztrák tulajdonban lévő Pannónia Ring, illetve a Hungaroring. A Pannon Ring támogatásának köszönhetően több napot gyakorolhattam ott, ahol egyébként az osztrák és német versenyzők edzenek. A versenyek előtt legalább két edzésnapot tartunk, létezik egy úgynevezett szabadedzés, majd ezt követi a kvalifikációs edzés. Az utóbbin elért eredmények alapján állhatnak a versenyzők a rajtkockákra. Az edzések péntektől szombatig zajlanak, vasárnap indul a verseny.
A motorsporthoz elengedhetetlen a jó kondíció. Kiskoromtól fogva kerékpározom, ötéves korom óta karatéztam, majd később fociztam a Lágymányosi Torna Clubban. Az utóbbi kettőt már abbahagytam, most az időm nagy részét a tanulás és a motorozás teszi ki.
Melyik egyesületnél vagy most?
N. Balázs: A Full Gas Racing Team, vagyis a Full Gas Motorsport Egyesület versenyzője vagyok. Az egyesület 2003-ban alakult azzal a céllal, hogy szervezett formába tömörítse Magyarország legnagyobb forgalmú motorkerékpár kereskedése (Full Gas Kft.) által támogatott motorversenyzőket. Az egyesület alapítása óta a Magyar Motorsport Szövetség tagja, pályamotorozásokat, márkakupákat szervez, s kiemelten figyelmet fordít az utánpótlás nevelésére.
N. László: 2006-ban figyelt fel a Magyar Suzuki Rt. Balázs teljesítményére, és azóta kiemelt támogatásban részesíti. Kapott egy GSX-R 1000-est, és ehhez meghatározott alkatrészkeretet. 2007-ben az egyesület és a köré csoportosuló szponzorok fedezik költségeinket. Ezzel óriási terhet vesznek le a vállunkról, mert idáig a családi kassza finanszírozta Balázs motoros pályafutását. A költségek pedig nem elhanyagolhatóak, ha csak a versenyen elhasznált 4-5 garnitúra gumira gondolunk. Balázs eddig főként itthon, vagy a környező országokban versenyzett, idén viszont a Superstock 1000 Világkupán való indulásnak köszönhetően Spanyolországba, Angliába, Németországba valamint jó néhány nyugat és közép európai államba is ellátogatunk. Ehhez már egy komoly egyesületi támogatás kellett.
Mi alapján nevezhetnek az egyesületek a versenyekre?
N. László: Elég szigorúak az elvárások. A műszaki-technikai és személyi feltételek mellett a megjelenésre is komoly elvárások vannak. Nem csak gyorsnak, szépnek is kell lenni! A Full Gas az első magyar egyesület, amely megfelelt a feltételeknek. A Full Gas ezzel történelmet írt. A motoros szakma nagy örömmel fogadta és az év legnagyobb sikereként könyvelte el a hírt, hogy magyar csapat és két magyar versenyző lehet jelen a világbajnoki futamokon.
Hány csapat nevezhet a Világkupára?
N. Balázs: Igazából nem a csapatok mennyisége számít. A fontos az, hogy az induló versenyzők elférjenek a rajtrácson. Állandó, egész szezonra érvényes licenc-el 38 versenyző rendelkezik, és alkalmanként maximum 8 szabad kártyát adnak ki. Egy csapat átlagosan egy- két versenyzőt indít, ritkább esetben hármat. A társammal, Kispataki Viktorral idén mi vagyunk a Full Gas Csapat két versenyzője.
Hogyan készülsz a versenyekre?
N. Balázs: Sokat edzek, emellett sportpszichológus is segíti a felkészülésemet. Verseny előtt lazítok, fejben mindig lejátszom előre a versenyt, ez segít a koncentrálásban. A verseny közben már egyáltalán nem izgulok, csak a célra tudok koncentrálni.
A motorsportban számít a versenyző súlya?
N. László: Kisebb kategóriákban a motor és versenyző együttes tömegére van előírás. A nagyobb kategóriákban csak a motort mérik. Volt olyan világbajnok – a spanyol Dani Pedrosa -, aki 44 kg-os súllyal állt a rajtvonalhoz! Nagyobb kategóriában, mint pl. a superstock 1000, a 190 lóerős motor terhelhetősége javul, így a testsúly már nem számít olyan szigorúan. A testsúly- változások a futóművek másfajta beállítását igénylik, vagyis a motor paramétereit hozzá kell igazítani a versenyzőhöz éppúgy, mint a pálya adottságaihoz, sőt az időjárás feltételeihez is.
Ezek szerint nem árt, ha odafigyelsz a táplálkozásra?
N. Balázs: Nem kell nagyon szigorúan vennem, de édesanyám, aki főz, rendszeresen odafigyel arra, hogy teljes értékűen táplálkozzam. Ez a kondícióm miatt is fontos, mivel egy átlagos verseny 30-40 percig tart, de részt vettem már két és fél órás, 200 mérföldes futamon is, ami igencsak megterhelte a szervezetemet.
Volt már baleseted?
N. Balázs: Egy nyári futam során elestem, és a combomban elpattant egy ér, aminek következtében vérömleny keletkezett a lábamban. A gyógyulás elhúzódott, mert az orvosok nem megfelelően kezeltek. Gyógytornára illetve fizikoterápiára kellett járnom, így két hónapba telt, mire felépültem.
Baleset esetén leintik a versenyt?
N. Balázs: Elég szigorúak a balesetre vonatkozó szabályok. Előfordult olyan versenyem, amikor háromszor kellett a rajtvonalhoz állnom, mert két komoly sérülés miatt újraindították a futamot. Ha balesetkor már lefutott a versenyen teljesítendő körök 75%-a, akkor az utolsó teljes kört értékelik, és annak alapján hirdetnek eredményt.
Az idősebb versenyzőktől lehet tanulni? Mennyire segítenek a fiatalok felkészítésekor?
N. László: A Suzuki mellett akadt még valaki, aki felfigyelt Balázs tehetségére, ő Andy Meklau, az osztrákok neves versenyzője, többszörös bajnoka. A kapcsolat akkor kezdődött, amikor Meklau és Balázs szintén rajhoz állt a pannónia ringi GSX-R Kupán. Ezen a futamon Balázs hat körön át, vezette a mezőnyt, a legjobb ideje mindössze 0,04 másodperccel maradt el az osztrák idejétől. Az egykori Superbike győztes Meklau ezután felajánlotta segítségét Balázsnak. Azóta már sor került egy közös, okító jellegű motorozásra, aminek köszönhetően Balázs tovább javította köridejét.
A motorosok azonban nem csak egymástól tanulhatnak. Létezik egy eszköz, a telemetria, aminek segítségével pontosan felmérhető a motor állapota. Ez a műszer egy adatgyűjtő eszköz, ami tájékoztatást ad a motor műszaki paramétereiről, a futómű állapotáról, a gázkezelésről, a motor mozgási adatairól. Mindezek együttesen segítik a versenyzőket a másodpercek megnyerésében, de még így is előnyt élveznek azok a versenyzők, akik egy kupasorozatban hazai pályán indulnak. Az ő pályaismeretüket egyetlen műszer sem helyettesítheti.
Mennyire számít a tehetség és mennyire a technikai fölény?
N. László: Fiatalkorban, és kisebb kategóriáknál inkább a tehetség számít. A motorok felső kategóriáját képviselő GP-nél már egyre inkább a technika fontos. Nagyjából fele-fele arányban oszlik meg ez a két szempont.
Barátaid, osztálytársaid hogyan fogadják a sikereidet?
N. Balázs: A barátaim általában nem tudnak az eredményeimről, mert nem szoktam dicsekedni velük. A honlapomon is olvasható egy bejegyzés az egyik osztálytársamtól, aki azt írta, „örültünk volna, ha tőled tudjuk meg…”
N. László: Balázs valóban nagyon szerény, nem vág föl tehetségével, pedig nemrégiben az egyik legrangosabb motoros újság is többoldalas riportot készített róla, sőt, az év felfedezettjének választották. Még 2000-ben és 2001-ben megkapta a Magyar Köztársaság Jó tanulója, Jó Sportolója elismerést, 1999-ben és 2002-ben az Élen a tanulásban, élen a sportban kitüntetést, 2003-ban pedig övé lett a Legtehetségesebb versenyzőnek adományozott Ruzsai József Vándordíj.
Mik a közeli, és a távolabbi célok?
N. Balázs: Jelenleg a Táncsics Mihály Gimnázium tanulója vagyok, elsődleges célom, hogy jövőre leérettségizzem. Szeretnék tovább tanulni. Valamilyen „motor közeli” szakmát fogok választani. Gépészmérnöki vagy sport menedzseri pályára gondolok pillanatnyilag. Tanulmányaimat persze nem lesz könnyű összehangolnom a rengeteg időt és elfoglaltságot jelentő versenyzői életmóddal. A sportban a cél a motorsport legrangosabb versenyének számító Moto GP-n való szereplés. Ehhez rengeteget kell fejlődnöm. Ott az átlagéletkor 30 év, így van még elég időm.
Farkas Annamária |